Undersøgende Matematik

Praksisnært forløb på din skole

Stefan Andersen
Stefan Andersen

Undersøgende Matematik som løftestang for selvværd og tænkning

Matematikundervisningen bliver ofte reduceret til at lære en metode, regne nogle opgaver og derefter blive målt på, hvad man har forstået. Denne tilgang kender vi alle – både som lærere og elever. Eleverne søger typisk lærerens hjælp og bekræftelse, og mange udvikler en opfattelse af, at matematik er noget, man enten kan – eller ikke kan.

Undersøgende Matematik bryder med denne tradition. I stedet for at fokusere på det rigtige svar, fremmer UM en kultur, hvor tænkning, samarbejde og nysgerrighed er i centrum. Eleverne får mulighed for at afprøve idéer, lytte til hinanden og selv erfare, at deres tanker har værdi.

Det styrker ikke bare deres faglige udvikling – det styrker deres selvværd. Når eleverne oplever, at de kan tænke selv, bidrage i fællesskabet og finde løsninger uden konstant at søge lærerens godkendelse, vokser deres selvtillid. Det er netop den slags erfaringer, vi gerne vil give dem med i rygsækken.

Hvorfor indføre UM kombineret med BTC?

At implementere Building Thinking Classrooms (BTC) skaber et læringsmiljø, hvor eleverne tænker aktivt, deltager engageret og udvikler dybere forståelse for matematik.

Aktiv læring

BTC fremmer problemløsning, samarbejde og elevaktiverende metoder.

Struktureret tilgang

Metoder som tilfældige grupper og vertikale skriveflader sikrer engagement.

Forskning & evidens

BTC adresserer passiv læring og skaber en matematikfaglig kultur.

Vil du i gang med UM?

Hvis I drømmer om en matematikundervisning, hvor eleverne er aktive, undersøgende og tager ejerskab over deres læring – så er UM noget for jer.

Jeg hjælper med at skabe de strukturer, der får eleverne til at tænke, samarbejde og opdage – og giver lærerne konkrete redskaber til at gøre det muligt.

Kontakt mig for en uforpligtende samtale – og lad os tale om, hvordan I kommer i gang.